Systematyczny wzrost jakości i dostępności usług medycznych jest możliwy wtedy, kiedy skutki podejmowanych działań mają charakter długofalowy. Jednym z takich działań jest wsparcie systemu kształcenia kadr medycznych.
W Polsce studia medyczne na kierunku lekarskim prowadzi 12 uniwersytetów, a 44 szpitali klinicznych kształci praktycznie przyszłych lekarzy.
Studia na kierunku lekarskim trwają 6 lat i kończą się uzyskaniem dyplomu oraz tytułu lekarza. Absolwenci medycyny mają obecnie obowiązek odbycia stażu podyplomowego. Wymóg ten będzie obowiązywał do roku 2017. Od 2012 r. studenci kształceni są według nowych standardów, uwzględniających praktyczne nauczanie na VI roku studiów. Dlatego też ogromne znacznie ma kształcenie w nowoczesnych centrach medycznych, które wyposażone są w fantomy, symulatory sale operacyjne, karetki pogotowia itd. W Europie Zachodniej są one powszechnym standardem. W Polsce takie centra posiadają tylko cztery uczelnie medyczne.
Utworzenie nowych centrów symulacji medycznej i wsparcie już istniejących jest kluczowym kierunkiem wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego. Będą one elementem obowiązkowym tzw. programów rozwojowych dla uczelni medycznych. Programy rozwojowe będą służyły realizacji projektów edukacyjnych o charakterze praktycznym oraz przyczyniały się do wzrostu liczby absolwentów na kierunkach: pielęgniarstwo i położnictwo.
Narzędziem służącym poprawie jakości nauczania na kierunkach medycznych będą programy rozwojowe dla uczelni medycznych. Obligatoryjnymi elementami programów będzie tworzenie centrów symulacji medycznej.
Kształcenie przeddyplomowe obejmuje Działanie 5.3 Wysoka jakość kształcenia na kierunkach medycznych. Więcej informacji znajdziesz w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych.
- Poprzednia
- Następna
- Drukuj
- Powrót
- Wypowiedz się